INSTC qlobal nəqliyyat dəhlizini dəyişdirməyə hazırlaşır

2000-ci ildə təklif olunan Beynəlxalq Şimal-Cənub Nəqliyyat Dəhlizi (INSTC) ilkin olaraq ənənəvi Süveyş kanalı marşrutuna alternativ təklif edərək, Hindistandan İran vasitəsilə Rusiyaya yüklərin daşınmasını asanlaşdırmaq üçün nəzərdə tutulmuşdu. Lakin geosiyasi və inzibati problemlərə görə dəhlizin inkişafı dalana dirənib. İki onillikdən sonra INSTC yenidən canlandırıldı və indi yenidən fəaliyyət göstərir.
INSTC Hindistanın “Mərkəzi Asiyanı birləşdirin” siyasəti üçün əsas ola bilər, xüsusən də Aşqabad sazişi və layihənin Hindistan, Oman, Türkmənistan, Özbəkistan və Qazaxıstandan keçən şərq dəhlizi ilə yanaşı nəzərdən keçirildikdə. Bu əhəmiyyət Hindistanın regionda həyata keçirdiyi təbliğat səyləri ilə vurğulanır. Məsələn, 27 yanvar 2022-ci ildə Hindistan, Qazaxıstan, Qırğızıstan, Tacikistan, Türkmənistan və Özbəkistan prezidentlərinin də daxil olduğu diplomatik əlaqələrin otuz illiyini qeyd edən ilk Hindistan-Mərkəzi Asiya Sammitinə ev sahibliyi etdi. Əlaqələr və ticarət əməkdaşlığı əsas müzakirə mövzuları olub. Son bir ildə Mərkəzi Asiyaya bu yenilənmiş, fəaliyyət yönümlü diqqət Hindistanın “Mərkəzi Asiyanı birləşdirin” siyasətini yenidən gücləndirdi.
Avrasiyanın dəyişən və inkişaf edən dinamikası çərçivəsində müxtəlif dəhliz layihələri təklif edilir. Xüsusilə, inkişaf etməkdə olan istehsal və enerji mərkəzləri bu dəhliz layihələrinin Qərbə qoşulmasında mühüm rol oynayır.
Beynəlxalq Şimal-Cənub Nəqliyyat Dəhlizi (INSTC) Hindistan, İran və Rusiya tərəfindən fəal şəkildə dəstəklənən həm dəniz, həm də quru yollarını əhatə edən 7200 km uzunluğunda əhəmiyyətli bir layihədir. Hindistan inkişaf etməkdə olan güc mərkəzi olsa da, onun əsas məqsədi Rusiya və Avropa ilə əlaqə yaratmaqdır. Rusiyanın enerji mərkəzi, Avropanın isə böyük bazar olması ilə bu layihə böyük əhəmiyyət kəsb edir. 2002-ci ildə yaradılmış INSTC Hindistanın Mumbay şəhərindən başlayır, Ərəb dənizindən keçərək İrana, daha sonra Qafqaz və Mərkəzi Asiyanı əhatə etməklə Xəzər regionu vasitəsilə Rusiya və Avropaya gedir.

Son illərdə Asiyanın geoiqtisadi və geostrateji mərkəz kimi meydana çıxması qlobal geosiyasəti yenidən formalaşdırdı və regional əlaqənin vacibliyini vurğuladı. INSTC, xüsusən Galvan böhranından sonra artan Hindistan-Çin gərginliyi və COVID-19 pandemiyası və Ukrayna müharibəsi səbəbindən qlobal qeyri-sabitlik fonunda, trans-regional inteqrasiya mexanizmi kimi artan aktuallıq qazanmışdır.
2022-ci ilin iyul ayında INSTC Rusiyadan Qazaxıstan, Türkmənistan və İran vasitəsilə Hindistana qədər uzanan şərq şöbəsi vasitəsilə fəaliyyətə başladı. 39 konteynerdən ibarət ilk yük dəmir yolu ilə İranın cənubundakı Bəndər Abbas limanına aparılıb və daha sonra Hindistanın Nhava Şeva limanına göndərilib.
Bundan əlavə, 2022-ci ilin sentyabrında Hindistan rəsmi olaraq Hindistan və İran arasında ilk Intermodal Rəqəmsal Nəqliyyat Beynəlxalq Routiers (TIR) Pilot Nəqliyyatını işə saldı. Bu sistem TIR sisteminin gömrük zəmanəti altında malların sorunsuz və sənədsiz transsərhəd daşınmasına imkan verir və bu, ötən il INSTC-nin əhəmiyyətli artımını vurğulayır.
TIR əsaslı qlobal avtomobil nəqliyyatı sisteminin inkişafı transsərhəd ticarət axınını asanlaşdırmaq, əməliyyat xərclərini azaltmaq və qlobal miqyasda artan regiondaxili və regionlararası ticarəti təşviq etməklə regional ticarətə müsbət təsir göstərir. 2030-cu ilə qədər INSTC-nin hər il 14,6 ilə 24,7 milyon ton arasında yük daşıması gözlənilir ki, bu da Avrasiya, Körfəz regionu və Cənubi Asiya arasında bütün konteyner daşımalarının 70 faizindən çoxunu təşkil edəcək.
Üstəlik, Hindistan hökuməti tərəfindən 2014-cü il quru qaçış hesabatı göstərdi ki, INSTC ənənəvi Süveyş kanalı marşrutundan əhəmiyyətli dərəcədə ucuz (30 faiz) və daha sürətli (iki dəfə sürət). Nəqliyyat vaxtını və xərclərini kəskin şəkildə azaltmaqla, INSTC Hindistanın enerji ehtiyaclarını da dəstəkləyəcək. Bu, Hindistan Ehtiyat Bankının qlobal ticarətdə rupi ödəniş mexanizmini tətbiq etməsindən sonra xüsusilə vacibdir.
KARUSEL / İQTİSADİYYAT
Tarix: 20-06-2024, 15:47