Döş xərçəngi riskini azaltmağa kömək edə bilən qidalar

Döş xərçəngi, qlobal miqyasda qadınlara təsir edən ən çox yayılmış xərçəng xəstəliklərindən biridir və riskləri genetik, hormonal və ətraf mühit amillərinin mürəkkəb qarşılıqlı təsirindən qaynaqlanır. Genetik amillər dəyişdirilə bilməsə də, pəhriz də daxil olmaqla həyat tərzi elmi tədqiqatlarda getdikcə daha çox diqqət çəkən dəyişdirilə bilən amil hesab olunur.
Son onilliklərdə epidemioloji və eksperimental tədqiqatlar qidanın qoruyucu rol oynaya biləcəyini və ya əksinə, xəstəliyin başlanğıcı və irəliləməsi ilə əlaqəli bioloji mexanizmləri təşviq edib-etmədiyini anlamaq məqsədi ilə pəhriz keyfiyyəti ilə döş xərçəngi riski arasındakı əlaqəyə yönəlmişdir. Bu tədqiqatlar qidanı müalicə kimi deyil, iltihaba, oksidləşdirici stressə və hormon tənzimlənməsinə təsir göstərə biləcək bir amil kimi görür - Healthline-a görə, döş xərçəngi ilə əlaqəli olduğu bilinən yollar.
Yarpaqlı tərəvəzlər və karotenoidlər
Müşahidə tədqiqatları göstərir ki, ispanaq, rukkola, kələm və pazıl kimi yarpaqlı göyərtilər döş xərçəngi riskini azaltmaqla əlaqəli ola bilər. Bu tərəvəzlərdə beta-karoten, lütein və zeaksantin də daxil olmaqla antioksidant karotenoidlər var.
2018-ci ildə aparılan "Qan Karotenoid Səviyyələri və Döş Xərçəngi Riski" adlı bir araşdırma, bu birləşmələrin qan səviyyəsinin yüksək olduğu qadınların xəstəliyə tutulma ehtimalının daha az olduğunu ortaya qoydu. Tədqiqatlar həmçinin yarpaqlı göyərtilərdə folatın rolunu araşdırdı, baxmayaraq ki, nəticələr qarışıq idi və bu da əlavə tədqiqatlara ehtiyac olduğunu göstərir.
Çarmıxgülü tərəvəzlər və izotiosianatlar
Brokoli, gül kələm və kələm kimi çarmıxgülü tərəvəzlər, bədənin potensial xərçəng əleyhinə xüsusiyyətlərinə görə araşdırılan birləşmələrə - izotiosianatlara çevirdiyi qlükozinolatlarla zəngindir. 2015-ci ildə 1493 iştirakçının iştirak etdiyi "Cənubi Çin Qadınlarında Çarmıxgülü Tərəvəz İstehlakı və Döş Xərçəngi Riski" adlı bir araşdırma, bu tərəvəzlərin daha çox qəbulunun döş xərçəngi riskinin azalması ilə əlaqəli olduğunu müəyyən etdi.
Allium tərəvəzləri: sarımsaq və soğan
Pəhriz tədqiqatları göstərir ki, sarımsaq, soğan və pırasa üzvi kükürd birləşmələri, flavonoidlər və C vitamini tərkibinə görə potensial qoruyucu rol oynaya bilər. 2020-ci ildə aparılan "Puerto Rikoda sarımsaq və soğan istehlakı və döş xərçəngi riski" adlı bir araşdırma göstərdi ki, bu tərəvəzləri daha çox qəbul edən qadınlarda döş xərçəngi inkişaf riski daha az istehlak edən qadınlara nisbətən daha aşağıdır.
Sitrus meyvələri və antioksidantlar
Portağal, limon, qreyfrut və naringi kimi sitrus meyvələrində folat, C vitamini, karotenoidlər və flavonoidlər var. 2017-ci ildə dərc olunmuş "Sitrus meyvələrindəki aktiv birləşmələr və onların xərçəngin qarşısının alınmasında rolu" adlı bir araşdırmada qeyd olunur ki, bu birləşmələr döş xərçəngi də daxil olmaqla müxtəlif xərçəng növlərinin riskini azaltmağa kömək edə biləcək antioksidant və iltihab əleyhinə xüsusiyyətlərə malikdir.
Yağlı balıq və Omeqa-3 yağ turşuları
Qızılbalıq, sardina və skumbriya kimi yağlı balıqlar omeqa-3 yağ turşuları, selen və digər antioksidantlarla zəngindir. 2019-cu ildə "Omeqa-3 yağ turşuları və döş xərçəngi riski" başlığı altında dərc edilmiş qidalanma tədqiqatları göstərir ki, bu balıqların müntəzəm istehlakı, xüsusən də omeqa-6 ilə zəngin təmizlənmiş yağların qəbulu azaldıldıqda, daha aşağı risklə əlaqələndirilə bilər.
Paxlalılar və qida lifi
Paxlalılar, noxud və mərcimək kimi paxlalılar döş xərçəngi ilə əlaqəli hormon tənzimlənməsinə təsir göstərə bilən pəhriz lifinin vacib mənbələridir. 2020-ci ildə aparılan "Nigeriyalı qadınlar arasında paxlalı istehlakı və döş xərçəngi riski" adlı bir araşdırma, ən çox paxlalı qəbul edən qadınların ən az istehlak edən qadınlara nisbətən 28%-ə qədər daha aşağı riskə sahib olduğunu müəyyən etdi.
Tam taxıllar və karbohidrat keyfiyyəti
Tədqiqatlar göstərir ki, karbohidrat keyfiyyəti döş xərçəngi riskinə təsir göstərə bilər. Tam buğda, qəhvəyi düyü, yulaf və kinoa kimi tam taxıllar lif, minerallar və antioksidant birləşmələr ehtiva edir. 2021-ci ildə dərc edilən "Karbohidrat Keyfiyyəti və Döş Xərçəngi Riski" adlı uzunmüddətli bir araşdırma, yüksək keyfiyyətli karbohidratların daha çox qəbulunun 12 illik müşahidə müddətində riskin azalması ilə əlaqəli olduğunu müəyyən etdi.
Qoz və potensial genetik təsirlər
"Qozun Döş Xərçəngi ilə Əlaqəli Gen İfadəsinə Təsiri" adlı kiçik bir 2019-cu ildə aparılan bir araşdırma, döş xərçəngi olan qadınlarda qoz istehlakını araşdırdı. Nəticələr, qısa müddət ərzində gündə təxminən 57 qram qoz istehlak etdikdən sonra şişin böyüməsi və yayılması ilə əlaqəli genlərin ifadəsində dəyişikliklər olduğunu göstərdi ki, bu da əlavə tədqiqatlara ehtiyac duyan potensial bioloji təsir göstərir.
Artan risklə əlaqəli qidalar və pəhriz nümunələri
Elmi hesabatlar göstərir ki, spirtli içki qəbulu döş xərçəngi riskinin artması ilə əlaqələndirilir və bu, 2018-ci ildə dərc olunmuş beynəlxalq hesabatlarla təsdiqlənir. 2018-ci ildə 50 yaşdan kiçik İran qadınları üzərində aparılan bir araşdırma da qızardılmış qidalarla zəngin pəhrizlərin riskin artması ilə əlaqəli olduğunu aşkar etdi.
Bundan əlavə, 2019-cu il icmallarında təmizlənmiş karbohidratlarla zəngin pəhrizlər və Qərb pəhriz nümunələri döş xərçəngi riskinin artması ilə əlaqələndirilib.
Hərtərəfli profilaktik çərçivədə pəhriz
Ümumi dəlillər göstərir ki, pəhriz xroniki iltihab, oksidləşdirici stress və hormonal tənzimləmə daxil olmaqla bir çox bioloji yollara təsir göstərərək döş xərçəngi riskini modulyasiya etməyə kömək edə bilər. Tərəvəz, meyvə, paxlalılar, tam taxıl və yağlı balıqlarla zəngin pəhrizlər çoxsaylı müşahidə tədqiqatlarında daha aşağı risklə əlaqələndirilir, spirtli içki, qızardılmış qidalar və təmizlənmiş karbohidratların yüksək istehlakı isə daha yüksək risklə əlaqələndirilir.
Lakin, tədqiqatlar bu əlaqələrin birbaşa səbəb-nəticə əlaqəsini nəzərdə tutmadığını vurğulayır. Pəhriz fiziki fəaliyyət, çəki idarəçiliyi, siqaret çəkməmək və ən əsası müntəzəm müayinələrə və erkən aşkarlamaya riayət etmək daxil olmaqla daha geniş profilaktik çərçivənin bir hissəsi kimi başa düşülməlidir. Beləliklə, qida tibbi qiymətləndirmə və ya sübutlara əsaslanan müalicənin əvəzi deyil, potensial döş xərçənginin qarşısının alınmasında dəstəkləyici vasitə kimi xidmət edir.
Reportyor.az
SAĞLAMLIQ / KARUSEL
Tarix: 16-12-2025, 12:21



























